Strategia de business e ca mersul pe bicicleta

Este o idee foarte proastă să crezi că poți să înveți să mergi pe bicicletă doar după ce citești câteva articole de pe internet despre acest subiect și după ce ai avut trei-patru prezentări power point din partea unui consultant în diverse tehnici de mers pe bicicletă. Pentru că, pentru a fi învățat și stăpânit, mersul pe bicicletă se face, nu se explică. Adică îți iei o bicicletă și, cu ajutor, cu inerentele căzături de la început, vei învăța să îți ții echilibrul, să ie curbe și, la un moment dat, să mergi și fără să ții mâinile pe ghidon. Dar asta numai după ce vei avea exercițiu.

Mersul pe bicicletă (și chiar și mersul în general) se face, nu se explică. Ca să înveți să mergi pe bicicletă nu ai nevoie de un consultant și de grafice, ci de o bicicletă. De voință și de disciplina necesară de a nu renunța după prima cădere.
Și așa vei învăța că pentru a merge pe bicicletă e nevoie de un singur lucru: să pedalezi și să privești înainte, la trei metri, nu la roata din față ca să vezi dacă se învârte. Și în strategie e la fel.

Strategia de business înseamnă a pedala și a ține direcția în același timp

Cam despre asta e nevoie și pentru a dezvolta și implementa o strategie de business: de o strategie, de voință și de disciplina necesară de a nu renunța după prima cădere. Și de a fi mereu în mișcare, de a acționa mereu având în obiectiv următorii doi pași, direcția și nu neapărat momentul de prezent.
Ca și la mersul pe bicicletă, în strategia de business nu îți poți permite să te oprești ca să te decizi în ce direcție mergi.

Nu poți opri afacerea pentru a face planul strategic. Pentru că, la fel ca pe bicicletă, dacă te oprești cazi. Ideea strategiei de business este de a fi planificată și de a fi implementată într-o dinamică în care să existe cicluri succesive de planificare strategică, acțiune, evaluare rezultate și apoi replanificare și apoi din nou acțiune. Și tot așa.

Ca în mersul pe bicicletă: știu direcția dar îmi adaptez viteza, poziția, echilibrul în funcție de fiecare moment din drumul parcurs.

Strategia de business nu poate fi ”spartă” în planificare și implementare. Cine crede că este suficient să aibă o strategie de business planificată și o etapă de implementare care o urmează este încă în paradigma planificării strategice din anii 70-80. Paradigmă care nu a funcționat nici atunci și, cu atât mai puțin, este complet în afara realității azi.

Strategia de business este nu un proces ci o dinamică de planificare + implementare care se reglează și testează reciproc. Ideea că aș putea avea o strategie bună (adică ideea) și o implementare proastă (adică execuția ei) este în cel mai bun caz o iluzie.

Planificarea strategiei nu e strategie cu adevărat

Atunci de ce oare managerii cred că a dezvolta o strategie pentru business-ul lor este mai simplu decât mersul pe bicicletă..? De ce cred în continuare că un consultant sau un guru, un mentor sau poate pur și simplu un prieten sau cineva cu mai multă experiență, le poate ”livra o strategie” într-un raport și că apoi altcineva poate ”implementa” acea strategie..? Și de ce plătesc bani pentru asta…? De ce sunt sertarele companiilor ticsite cu dosare cu strategii pline de grafice și de prezentări power point și grafice și tabele în excel care niciodată nu au fost puse în aplicare..?

Și de ce, pe de altă parte, sunt antreprenori, oameni cu experiență și competențe teoretice de business limitate, care au dezvoltat totuși afaceri foarte solide fără a avea, aparent, la bază nici o ”strategie”?
Asta pentru că, dacă vrem să fim sinceri, ar trebui să recunoaștem că ceea ce noi numim de obicei ”strategie” nu este cu adevărat strategie.

Ci doar, cel mult, o planificare strategică. Și că facem asta pentru că, de fapt, ne e frică să mergem cu adevărat pe bicicletă.

Cei cărora nu le este frică să meargă pe bicicletă, își cumpără pur și simplu bicicletă și își angajează un tovarăș de drum. Cineva care să pedaleze cu ei pe bune. Și la deal, și pe ploaie și pe soare. Cineva care îi învață să meargă pe bicicletă mergând cu ei pe bicicletă. Adică făcând planul dar implicându-se și în implementare. Și apoi optimizând planul și asumându-și din nou implementarea. Și tot așa până când înveți cum e cu strategia de business. În acest caz, consultantul pentru strategia de business este și cel care se implică direct în execuția ei și își asumă responsabil rezultatele acesteia.

Ceilalți, cei cărora le este frică să meargă pe bicicletă, sunt cei care se vor limita la a căuta ”soluții strategice corecte”, ”direcții” și ”planuri” argumentate în zeci de pagini care să îi asigure că nu vor cădea niciodată și că toată călătoria va fi perfectă. Dar nu se urca pe bicicletă. Dacă totuși pornesc la drum dar dau de prima groapă și au prima căzătură, se vor opri și vor spune că planul strategic și direcția sunt proaste. Și renunță. Consultantul va pleca la rândul lui bombănind și va spune că a muncit degeaba la un plan genial și că nu e vina lui că clientul lui nu îl poate pune în aplicare.

Aceasta este povestea celor peste 70% din strategiile de business din lume (de fapt, doar planificări strategice) care sfârșesc tragic în sertarele sau în computerele unor decidenți C-Level.

Dar până la urmă ce este strategia de business ”adevărată”?..

Strategia înseamnă acțiune, implicare, responsabilitate și disciplină

În strategie e vorba mereu de acțiune, implicare și responsabilitate. Lumea business-ului este plină de oameni cu idei bune care nu s-au implicat, care au stat pe margine și au spus ”ți-am zis eu” sau ”dacă făceai ca mine…” dar nu și-au asumat responsabilitatea și răspunderea de a le implementa.
Regula de aur este că cel care vine cu ”soluția” strategică trebuie să își asume și implementarea ei. Adică să pedaleze.

Valoarea în business stă în acțiune, în permanenta aliniere a planificării strategice la realitate și în asumarea responsabilității pentru această corectă aliniere. În echilibrul dintre plan, implementare și obiective. Și asta nu se obține doar pe hârtie.

Strategia este acțiune

Strategia în business înseamnă mai mult acțiune, execuție și mai puțin planificare. Evident că planificarea strategică este critică pentru o strategie de business însă este o completă pierdere de timp dacă nu este aliniată cu acțiunea. Strategia de business este dinamică și nu un proces. Și este o activitate permanentă într-un business.

Strategia înseamnă implicare

De asemenea, mai mult decât orice, strategia de business este implicare. Strategia este leadership, înseamnă schimbare și inovare, trecerea de la un mod de a lucra sau de a gândi, la altul nou. Strategia de business este creștere și aceasta nu e niciodată confortabilă. De aceea în strategia de business contează motivația și implicarea. Fără motivație și implicare nu se va trece niciodată de momentul inconfortabil al creșterii. Dacă ele nu există atunci strategia de business va eșua într-un simplu plan strategic.

Strategia înseamnă responsabilitate

Strategia mai este responsabilitate. Strategia de business se face de către oameni și cu oameni care își asumă responsabilitatea și răspunderea pentru acea strategie (da ,cele două concepte sunt diferite). În definirea și realizarea unei strategii este important ca liderii să răspundă pentru rezultate (chiar dacă vina pentru eșec este a altora poate). Pentru că o strategie de business este despre oameni și cu oameni. Și doar așa se formează liderii și creatorii viitoarelor strategii de succes.

Strategia înseamnă disciplină

Strategia mai este disciplină. Da, este nevoie să cazi de multe ori până să înveți să mergi pe bicicletă. Și aceste căzături trebuie asumate ca parte din procesul de învățare, nu ca eșec. Strategia de business de succes nu se poate face în companii unde nu există toleranță față de erori și nici acolo unde nu există o clară definire a ideii de eroare ca fiind diferită de cea de eșec. Strategia de business se construiește cu erori succesive. De multe ori asumate (pentru că e poate mai mic costul unei erori asumate decât costul așteptării indefinite și al inacțiunii). Disciplina este capacitatea de a trece peste erori, de a le integra ca proces de învățare în strategie și de a recunoaște eșecul atunci când e cazul.

Strategia se face cu oameni

Strategia de business reală se face cu oameni, înseamnă acțiune, implicare, responsabilitate și disciplină. Și de aceea, o mulțime de oameni de afaceri care nu au studii de management strategic au putut dezvolta companii de succes cu strategii de business strălucite. Și tot din acest motiv planificări strategice (la fel de strălucite) lăsate doar pe hârtie, în care oamenii nu cred, sunt strategii proaste, greșite, oricât de geniale ar părea ele pe ecranul computerului.
O strategie în care oamenii nu cred este o strategie proastă.

Strategiile în care oamenii nu cred nu vor fi implementate. Sau vor fi implementate prost. Așadar, indiferent de cum apar pe hârtie, ele sunt, în fapt, strategii proaste. Dacă nu există oameni care cred în aceste strategii și leadership-ul necesar pentru a le transfera către restul oamenilor din companie, atunci aceste strategii vor fi un eșec.

Strategia de business este, în realitate, strategie vie, cu planificare și execuție, cu erori, cu oameni care intră și ies din proiecte, cu dinamici și motivații diferite, cu responsabilități și responsabilizări și poate și cu eșecuri. Aceasta este strategia adevărată, strategia vie. Restul sunt doar planificări strategice care au, peste 70% dintre ele șanse să rămână doar planuri. Sunt simple planuri strategice moarte din start.

Așadar când vă luați bicicletă..?

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.