Primul exercițiu de strategie de business este onestitatea

O strategie de business care nu are la bază onestitatea va muri. De cele mai multe ori nici nu se va naște. Dar dacă totuși se va naște, forțat, atunci va muri rapid, cu multe multe pierderi pentru companie și pentru oamenii care au ales calea aceasta.

Ca să se nască, o strategie de business de succes are nevoie de leadership. Insă ca să trăiască, are nevoie de onestitate.

Da, este adevărat că strategiile de business eșuează pentru că nu există leadership. Mai mult decât orice, strategiile de business au nevoie de viziune, de obiective clare și de energia și drive-ul unui lider care să facă să se întâmple acele obiective. Pentru a se naște, strategiile de business au nevoie de leadership.

Insă, pentru a trăi, pentru a deveni realitate, strategia de business mai are nevoie de ceva: are nevoie de onestitate și de sinceritate. De la momentul definirii obiectivului și viziunii și până la momentul în care, de fiecare dată îmi analizez rezultatele și le compar cu obiectivele mele, o strategie de business are nevoie de onestitate pentru a rămâne în viață și pentru a deveni, eventual, o strategie de business de succes.

Diagnoza unui business fără onestitate este sinucidere curată

Primul pas în strategia de business, după ce am definit viziunea și obiectivele, este realizarea unei analize serioase a stării curente a business-ului. Este momentul de maturitate și de onestitate maxime. Dacă nu putem acum să vedem cu sinceritate cum suntem, nu avem nici o șansă să devenim cum vom dori.

În diagnoza de business, în analiză dar și în prezentarea rezultatelor și în discuția lor, onestitatea este obligatorie. Atât pentru consultant dar mai ales pentru client.

Primul exercițiu de onestitate și, în același timp, de angajament în strategia de business, este analiza și diagnoza de business.

Nu poți face strategie cu o echipă pe care o minți

Adică poți face strategie însă vei face strategie moartă, faci documente și excel-uri care îi obosesc pe toți deoarece nimeni nu crede în ele însă nu faci cu adevărat nimic altceva.

Până la urmă, cu prima ocazie, strategia ta va muri sau va fi ucisă cu prima ocazie. Sincer, cu cât mai repede cu atât mai bine pentru că altfel, o strategie de business care nu este onestă și care este forțată, va duce la pierderi masive și în business dar mai ales în ceea ce privește productivitatea și motivația echipei tale.

Așadar, onestitatea este indispensabilă în lucrul cu echipa ta în momentul în care implementezi strategia de business.

Fără onestitate nu îți poți evalua cu adevărat progresul

Una este planul și alta este realitatea. Și aceasta este realitatea. Ai nevoie să îți asumi și să recunoști faptul că, de cele mai multe, proiectele tale nu se vor potrivi exact realității și că acest lucru este normalitatea. Însă ai foarte mare nevoie de acest exercițiu de onestitate pentru că ceea ce se poate ajusta este întotdeauna proiectul și nu realitatea.

Ai nevoie de onestitate pentru a analiza la rece și serios ce ai planificat și ce ai realizat. Dacă poți face asta, poți găsi și soluții reale și îți poți adapta planul strategic la noile realități (și, pentru a fi complet onest și eu, la rândul meu, exact asta este și strategia de business: capacitatea de a-ți adapta în permanență planurile la realitate pentru a-ți atinge niște obiective).

Așadar, fără onestitate nu poți avansa în mod real în execuția unei strategii de business pentru că nu vei ști niciodată cu adevărat unde te afli și cât de aproape sau de departe te afli de obiectivul tău.

Fără onestitate nu ai parteneri/stakeholderi

Strategia de business înseamnă și a convinge un partener că merită să investească în tine timp, încredere și, în ultimă instanță, bani. A face strategie de business înseamnă, la final, și a promite niște rezultate. Că vei atinge niște rezultate financiare, că vei avea o anumită cotă de piață sau că vei lansa un anumit produs.

Partenerii și stakeholderii tăi investesc în tine pentru că te cred pe tine, cred în strategia ta și, mai mult decât atât, ei cred că tu crezi în strategia ta și că o vei pune în practică.

Oamenii nu investesc în planuri și în idei ci investesc în oameni care cred în planuri și în idei pentru că ei sunt cei care le vor face să fie reale.

Oricare dintre cele patru idei de mai sus este obligatorie pentru ca o strategie să nu moară. Și chiar dacă le bifezi pe toate, aceasta nu înseamnă obligatoriu că strategia ta va avea succes. Doar că va trăi. Pentru succes mai sunt necesare și alte ingrediente.

Strategiile de business se nasc cu leadesrhip însă se hrănesc cu onestitate și curaj.

Cam ca oamenii 🙂

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.