6.04.2020 – COVID19 Orizonturi strategice de business

În contextul COVID 19, la fiecare 2 săptămâni, voi furniza un set de previziuni pe care voi baza analizele strategice de business în această perioadă. Informațiile se pot schimba rapid și, ca urmare, și noi trebuie să ne modificăm orizontul strategic în business pentru următoarele 12-18 luni.

6 aprilie 2020 – Orizonturi strategice de business

1. COVID 19 este un eveniment disruptiv global

De acum înainte trebuie să lucrăm ci premisa că pandemia COVID 19 este un eveniment disruptiv global care ”rupe” evoluția normală a vieții economice, sociale, culturale, politice. Nimic nu scapă de influența acestui eveniment și, dată fiind amplitudinea lui, previzionarea realistă a impactului său este imposibil acum.

Premisă strategică: nimic nu mai e sigur și totul trebuie regândit ca evoluție viitoare; feb 2020 este punctul zero al analizelor de business

2. Pandemia se va încheia atunci când va exista o masă critică de oameni imunizați la nivel global (optimist: iunie 2021; realist: aprilie 2022)

Trebuie să lucrăm ci premisa că pandemia COVID 19 nu se va termina (și ca urmare, nici presiunea impusă de măsurile de contracarare a virusului) decât în momentul în care va exista o masă critică de oameni imunizați. Fie că va fi vorba de imunizare naturală (prin expunere graduală la virus), fie prin crearea unui vaccin care va trebui să fie larg accesibil. Și, în această cursă, nu va exista țară câștigătoare sau perdantă. Pur și simplu pandemia se va încheia doar atunci când ultimul stat (relevant ca și populație la nivel global) va avea populația sa imunizată.

Dacă nu se va identifica faptul că virusul este vulnerabil la un anumit tip de vaccin sau medicament deja existent, atunci nu putem spera decât la momentul în care se va crea un vaccin (sau, probabil, mai multe) contra acestui virus și, mai precis momentul în care acesta va fi și disponibil la nivel general.

Dată fiind mobilizarea globală, putem spera la lansarea în piață a primelor vaccine testate și omologate înainte de finalul acestui an. Realist vorbind însă, dată fiind experiența anterioară cu virusuri similare (SARS etc), de fapt ar trebui să decalăm acest moment până spre vara anului viitor.

Și, din momentul în care a fost creat, vaccinul ar putea fi disponibil general în 6-8 luni (iar optimist).

Premisă strategică: putem miza pe încheierea efectivă a pandemiei în mod realist pentru mijlocul anului 2022 și, (foarte) optimist, pentru toamna 2021. Așadar, trebuie să luăm în considerare o perioadă de 2 în care vom face business sub pandemie (Low Touch Economy)

Screenshot 2020 04 22 at 12.15.02

3. Distanțarea socială va deveni un nou mod de trai pentru cel puțin 2 ani.

Pe perioada pandemiei (2 ani) vom alterna momente de distanțare socială mai agresive cu cele mai relaxate. Dar distanțarea socială va exista și ne va modifica modul în care trăim și în care facem business.

Ea va modifica valori și comportamente sociale și, ca urmare, va duce și la modificarea modelelor de business, a strategiilor de marketing prezente.

Premisă strategică: strategiile de business și de marketing gândite pentru acest an nu doar că trebuie blocate ci trebuie schimbate; ele nu vor mai fi valabile niciodată; acum ne refacem modelul de business și strategia de business pentru a ne adapta la un Low Touch Economy în următorii 2 ani

Așadar, în aceste zile, este recomandabil să facem două lucruri:

1. Business War Room (urmărirea zi-cu-zi a afacerii din perspectiva susținerii sale pe termen scurt 1-2 luni)

2. Re-definire model de business (regândirea categoriilor de clienți cheie, reconsiderarea portofoliului de produse și servicii, optimizarea procesele de business cheie, adaptarea cât mai rapidă la remote work)